Tituly v obou těchto sériích jsou zcela odlišné, přesto je fanoušci neustále porovnávají. Každá franšíza má své výhody a nevýhody, ale co stále stojí za to hrát: Dragon Age nebo Skyrim?
Než se herní franšíza Witcher stala populární a s vydáním třetího dílu, zcela zaujala vedoucí pozici mezi středověkými fantasy RPG - v tomto výklenku soutěžily dvě hry: Dragon Age a Skyrim. Oba projekty nejsou hratelně ani dějově srovnatelné, ale každý z nich je dobře propracovaným titulem s rysy vlastního subžánru.
Skyrim se stále počítá nejlepší sandboxové RPG s otevřeným světem. Dragon Age je přitom považován za minimálně jedna z nejlepších příběhových her projekty na hraní rolí, které pocházejí z Baldur's Gate. Tyto hry mají také něco společného: v obou může hráč strávit desítky hodin. A protože je nepravděpodobné, že by většina lidí s aktivním společenským životem měla dostatek času na obě série her, porovnání výhod každé z nich pomůže ke správnému (pro každého) výběru toho, co stojí za to hrát.
Dragon Age: Potomek D&D
Důvodem, proč se série Dragon Age stala tak úspěšnou (zejména ta první), je její použití vývoj z Dungeons and Dragons. Vývojáři hry, studio Bioware, měli zkušenosti s tvorbou klasické a nejrozvinutější hry založené na mechanikách D&D – Baldur's Gate.
V důsledku toho byl Dragon Age pokusem společnosti Bioware vytvořit vlastní duševní vlastnictví, které nebylo kopií stolní hry, ale vzalo si z ní to nejlepší. A povedlo se!
Jinými slovy, vývojáři vzali všechny základy RPG složky D&D a nasměrovali je k moderní a dynamičtější hře. V čem dobře propracované postavy a zajímavý děj nebylo třeba se obětovat.
Skyrim: Rich Legacy
Skyrim by nebyl tak skvělou hrou, kdyby nebylo zkušeností, které vývojáři získali z předchozích dílů série The Elder Scrolls. Tyto hry jasně ukázaly, co funguje a oslovuje hráče a co by mělo být odstraněno. Skyrim je pátý díl herní série, kde každý díl byl lepší ve srovnání s předchozími. Nyní je tato hra nejlepší způsob, jak zažít obrovský vesmír Elder Scrolls.
Série Dragon Age bude potřebovat několik dalších her, aby dosáhla ideálního herního vzorce. Ne nadarmo se vývojáři ještě nedokázali rozhodnout pro klasickou hratelnost své série.
Dragon Age: Vyjádřený hlavní hrdina
Hlasový projev hlavní postavy v Dragon Age se objevil až ve druhém díle, ale když se začal ozývat hlas hlavního hrdiny, dialogy se staly mnohem živějšími a zajímavějšími. Bioware si tento skvělý detail vypůjčil z Dragon Age ze série Mass Effect, kde Shepard mluvil z první hry. No a teď nemá smysl odstraňovat hlasový projev hlavního hrdiny a vracet se k systému z prvního dílu. Zejména s ohledem na dialogové linky v prvním Dragon Age, které byly nahrazeny dialogovým kolečkem.
Samozřejmě, že přítomnost určitého hlasu v hrdinovi může narušit ponoření se do jeho postavy, ale oči hráče si mohou odpočinout, protože stačí dialogy poslouchat, ne je číst. Navíc se tím otevírá přístup ke hře lidem, pro které bylo čtení dialogů problematické kvůli zdravotním problémům.
Skyrim: Tvorba postav
Nedostatek hlasového herectví hlavního hrdiny Skyrimu dává hráčům svobodu vytvářet si vlastní postavy. Můžete hrát za zástupce jedné z deseti ras, z nichž každý má své vlastní charakteristiky a historii. Pozadí hrdiny někdy ovlivňuje postoj nehratelných postav.
Dragon Age Inquisition a dokonce ani Origins nemají tak rozsáhlé možnosti tvorby hrdinů. I když v této sérii je to možné přizpůsobit vzhled hrdiny, výběr ras je omezen pouze na qunari, gnóma, člověka a elfa (v Inquisition). I tak má Skyrim mnohem více možností, pokud jde o výběr příběhu vaší postavy.
Dragon Age: Better Combat
Pokud ve hrách The Elder Scrolls existuje jedna stálá nevýhoda, pak je to neohrabaný a chaotický bojový systéma Skyrim není výjimkou. Většina ostatních RPG poskytuje hráčům lepší boj, a to jak z hlediska animací, tak hratelnosti.
Bioware pokračovalo v experimentování s bojem ve třetí hře Dragon Age Inquisition a to Hlava a ramena nad bojem ve Skyrimu. Hráči plně cítí sílu úderů nebo zásahů postavy. Navíc to platí jak pro údery zbraní, tak pro magické útoky z pohledu třetí osoby.
Inu, dlouhé hraní Skyrimu evidentně povede k tomu, že soubojový systém spolu s stupidní AI nepřátel začne nudit. A samotné bitvy lze jen stěží nazvat dynamickými nebo interaktivními.
Skyrim: Lepší modování
Jaký je hlavní důvod, proč je Skyrim stále aktuální a oblíbený v porovnání s jinými RPG? Moddery. Tito neopěvovaní hrdinové hru vylepšili (či divnější) ve všech možných ohledech. Opravena každá chyba, na kterou Bethesda zapomnělaa dokonce i vylepšení hry jsou dílem modderů.
Ve Skyrimu Vše můžete vylepšit pomocí modů, dokonce výrazně mění zastaralý bojový systém. Nemluvě o grafice, kterou jsou fanoušci schopni udělat lépe než nejnovější (aktuálně) hra Dragon Age. Tato úroveň modifikace se nenachází v žádné jiné RPG hře.
Dragon Age: Fascinující příběh
Na rozdíl od her Bethesda, vydání od studia Bioware nevyžadují od hráčů úpravy, vylepšení nebo opravy chyb. To je způsobeno tím, že vývojáři DA Jsou lepší ve vyprávění příběhů a zápletek.
Prezentace příběhu a postav v Dragon Age je velmi nezapomenutelná a dialogy mnohem živější a dynamičtějšínež ve Skyrimu. Bioware vždy dbá na to, aby příběhy v jejich hrách byly pro hráče prezentovány zajímavým způsobem. To zahrnuje dramatické dějové zvraty, různé postavy a mnoho možností pro román.
Skyrim: Lepší otevřený svět
Hry ze série Dragon Age se nemohou pochlubit obrovským a otevřeným světem. Ani Inquisition, která má opravdu rozlehlé lokace, se nedá nazvat hrou, kde se můžete vydat kamkoli a prozkoumat každý kout. Navíc většina velkých lokalit prázdné a naplněné pouze kořistí.
Skyrim a dva nadcházející díly Oblivion a Morrowind mají opravdu velký a zajímavý otevřený svět, žije svým vlastním životem. Je tu dost aktivit a zajímavých míst, kde můžete strávit spoustu času a nelitovat toho.
Dragon Age: Více charismatických postav
Dříve nebo později si při hraní Skyrimu všimnete, že hlasy mnoha postav se opakují kvůli stejným hlasovým hercům. Navíc ve většině případů samotné intonace zní nuceně a monotónně. No, kromě toho všeho, Postavy nejsou nijak zvlášť vyvinuté a nemají žádnou osobnost.
V Dragon Ag jsou hrdinové mnohem lepší. Každý z nich má své silné a slabé stránky, díky kterým si k nim hráč vypěstuje určitý postoj. Tento opravdu živé a charismatické postavy, zvláště ve srovnání s dřevěnými a prázdnými NPC ze Skyrimu.
Skyrim: Propracovanější mise
Navzdory kvalitě postav, kterou většina hráčů považuje za neuspokojivou, se otevřený svět Skyrimu může pochlubit několika nezapomenutelnými úkoly. Taková rutinní práce jako výroba nebo sběr bylinek se to tady povedlo lépe než v Dragon Age.
Vedlejší úkoly ve Skyrimu nejsou tak vzorové a cítit se opravdu dobře zpracovaná. Široký výběr předávání a plnění questů je dělá docela rozmanitými. Proto mají hráči obvykle více možností, než jen vzít quest a někoho zabít. I když někteří lidé mají rádi systém hledání podle šablon.
Sympatie redakce jsou rozdělené, ale materiálů na Skyrim máme mnohem více, takže nemůžeme jinak, než doporučit, abyste se podívali výběr těch nejlepších questů v zemích Nordů. Wotpack také připravil zajímavé průvodce o kde utratit zlato nebo jak vyberte si správného společníka ve hře podle vašeho znamení zvěrokruhu.